Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Test zderzeniowy na lotnisku
2010-07-01 00:21:04
Test zderzeniowy samochodów był elementem pracy magisterskiej studenta V roku fizyki Uniwersytetu Szczecińskiego Patryka Chilimoniuka i zatytułowanej ,,Praktyczne badanie zjawiska zderzenia na przykładzie kolizji samochodów’’. Celem testu było sprawdzenie zasady zachowania pędu, momentu pędu oraz energii. Student zamierzał również sprawdzić, w jakim stopniu zderzenie było zderzeniem sprężystym, a w jakim stopniu zderzeniem niesprężystym. Odpowiednie wielkości da się wyliczyć na podstawie znajomości mas oraz prędkości samochodów przed zderzeniem oraz po zderzeniu. Stan samochodów przed zderzeniem jest łatwy do wyznaczenia. Gorzej jest z wyznaczeniem prędkości tuż po zderzeniu. Zostaną one wyznaczone z analizy poklatkowej filmów rejestrujących proces zderzenia oraz ze znajomości współczynników tarcia między kołami i podłożem. Aby dokładniej zbadać proces zderzenia, w samochodach były również zainstalowane kamery. Na miejscach kierowców były umieszczone manekiny. Samochody były przyspieszane przy pomocy lin przerzuconych przez przymocowane do podłoża kołowrotki. Liny były przyczepione do samochodu jadącego prostopadle do kierunku zderzających się pojazdów. Pomysł tematu pracy wyszedł od studenta. Przygotowania do zderzenia trwały około jednego roku. Większość wydatków związanych z testem poniósł student. On też wykonał wszystkie prace techniczne i przygotowawcze. Patronem testu jest Dom Eksperymentów EUREKA, Polskie Towarzystwo Fizyczne oraz Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.
Dr hab. Jerzy Stelmach
Prof. Uniwersyteu Szczecińskiego
Promotor pracy magisterskiej